צור קשר

חדשות האתר

 


הקלק כאן ותוכל ליהנות מעדכונים שוטפים ומהטבות שונות

חדש - קבוצת רכישה לביצוע מסחר בבורסה בחו"ל - תנאים אטרקטיביים במיוחד - לפרטים והצטרפות צור קשר

מסלולי מסחר בבורסה בישראל - תנאים אטרקטיביים במיוחד - צור קשר

לקבלת מידע נוסף אודות מערכות מסחר אוטומטי, מסחר בבורסה בארץ ובחול ועוד 0522963563 go4it@017.net.il

למעבר לזירת הפורומים לחץ כאן

 

 

כיצד נקבע מדד המעוף

כיצד נקבע מדד המעוף

במסגרת מאמר זה נסביר כיצד נקבע מדד המעוף, מדוע להשקיע דווקא במדד זה ומהי הדרך להשקיע בו.

מדד מעו"ף  (ראש תיבות של מכשירים עתידיים ופיננסים )
מעוף הינה מילה נרדפת למדד תל-אביב 25, כלומר 25 המניות המובילות בישראל.


- כיצד נקבע מדד המעו"ף ?


מדד מעו"ף הינו שוק של כלים פיננסים ואופציות מעוף ( נגזרים )  הנסחרים ב בורסה הישראלית לניירות ערך. מדד זה הינו המדד המוביל בבורסה לניירות ערך וערכו נגזר מממוצע משוכלל של השינוי במחיריהן של 25 המניות עם שווי שוק הגבוה ביותר הנסחרות בה.
משקל כל מניה במדד נקבע על פי שווי האחזקות הציבור בה. מדד זה הושק  בשנת 1992.



- הרכב מדד המעוף וחישובו


כאמור מדובר במדד שמורכב מ 25 המניות המובילות בבורסה בתל אביב. כיום המשקל המרבי של מניה עומד על 10%. מניות כמו טבע וכיל נהנים ממשקל מרבי בגלל שווי השוק שלהן. משקלם של כל שאר המניות במדד המעוף הינו יחסי ביחס למניות המובילות.

משקלן היחסי של המניות במדד מתעדכן מדי יום על פי שווי השוק שלהן בטרם פתיחת יום המסחר. הרשות לניירות ערך מעדכנת את המדד פעמיים בשנה בצורה סדירה. במקרים חריגים  של התמזגות שתי חברות אשר שייכות למדד או במידה וחברה חדשה שנכנסה למסחר בבורסה עולה על המסלול המהיר, כלומר כניסה למעוף תוך שבועיים מהנפקתה בתנאי שעמדה בתנאי הכניסה, יבוצע שינוי במדד באופן חריג. דוגמה למניה שעם הנפקתה נכנסה מידית למדד המעוף הינה המניה של קבוצת עזריאלי. בנוסף, הרשות לניירות ערך רשאית להסיר חברה מסוימת ממדד המעוף עקב שינויים חריגים בשווי השוק של חברה מסוימת. במקרה כזה ייתכן שתהיינה 24 חברות בלבד לתקופה קצרה.



 - מדוע להשקיע במדד המעוף


לכאורה  נראה כי מסחר בבורסה באפיק השקעה עם סיכונים גבוה כמו מניות בודדות עשוי להניב תשואה גבוה מהשקעה במעוף. במידה ונבחן את התשואות של חלק גדול מן המניות הבודדות לעומת השקעה סולידית יותר במדד המעוף נמצא כי בניגוד לדעות הרווחות דווקא ההשקעה הסולידית יותר מניבה תשואה גדולה יותר לאורך שנים.

ניקח לדוגמה את מניית חברת טבע, בעשור האחרון מניית חברת טבע השיגה תשואה של 44%. לעומת זאת מדד המעוף נסק כמעט פי 3. לעומת תחילת דרכו  ב-1992 המדד המריא יותר מפי 12 !. לכן זוהי טעות נפוצה לחשוב כי באופן גורף השקעה במניה בודדת תביא בהכרח לתשואה גבוהה יותר מאשר השקעה במדד ת"א 25 או כל מדד אחר.



- עוד קצת על מדד תל אביב 25


בשנת 2010 נסחרו בבורסה הישראלית לניירות ערך 16 תעודות סל אשר התבססו על מדד תל אביב 25, כאשר חלקן עקבו אחר המדד במישרין, חלקן תעודות " בחסר " שביקשו להציג תשואה הפוכה לתשואת המדד, וחלקן תעודות ממונפות (משני הכיוונים ) אשר הציעו חשיפה של למעלה מ-100% לשינוי במדד, כלומר עליה או ירידה. תעודות סל אלה מרכזות עניין רב ומחזורי המסחר בהם הם מהגדולים בבורסה. כמו כן נסחרים בבורסה לניירות ערך הישראלית אופציות וחוזים עתידיים על המדד. נגזרים אלה הם המכשיר הפיננסי בעל הסחירות הגבוהה ביותר בבורסה.



- כיצד להשקיע במעוף בפועל


כאמור ניתן לסחור על מדד המעוף במספר אפיקי השקעה, בין אם מניות, בין אם אופציות מעו"ף, בין אם תעודות סל ועוד,
על מנת לבצע מסחר בפועל עליך להיות בעל חשבון למסחר בבורסה, בבית השקעות או בבנק אשר יאפשר לך את התנאים לבצע מסחר בבורסה בצורה מקצועית ואמינה.


זה המקום ליידע אותך כי אנו בחברת Go4it הקמנו קבוצת רכישה בעניין עמלות מסחר ושירותי מסחר לסוחר המעוניין לבצע מסחר עצמאי, מסלולי המסחר כוללים עמלות מסחר אטרקטיביות במיוחד ואף הטבה בלעדית בארץ ! קבלת מערכת מסחר אוטומטי המתממשקת למערכת FMR - ללא תשלום !


לפרטים נוספים,

 


קוראים אחרים שקראו מאמר זה ביקרו גם :

מערכות מסחר

מסחר אופציות

• מאמר זה מוגש כאינפורמציה בלבד.
• אין במאמר זו להוות המלצה או חוות דעת בקשר לעיסוק במסחר בבורסה.
• קבלת החלטה כלשהי המתבססת על מאמר זה הינה על אחריותו של הקורא בלבד.


מסחר אוטומטי
זה  Go4it